پربازدید
پربازدید

پربازدید

انشا در مورد اذان


کانال سایت شرطبندی بت فیدو betfido

https://s28.picofile.com/file/8464158942/betfidp.jpg


mohamadhossen.persianblog.ir/post/5/Translate th

اذان و اقامه

مسأله 841ـ مستحبّ است پیش از نمازهاى یومیّه اذان و اقامه بگویند وبهتر است حتّى الامکان ترک نشود، مخصوصاً «اقامه»، ولى براى نماز عید «فطر» و «قربان» و نمازهاى واجب دیگر، اذان و اقامه نیست، بلکه سه مرتبه به امید مطلوبیّت پروردگار بگویند «الصّلاة» و نیز مستحبّ است به عنوان تبرّک و امید ثواب در روز اوّل که بچّه به دنیا مى آید، یا پیش از آن که بند نافش بیفتد در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگویند.

 

[162]

مسأله 842ـ اذان داراى 18 جمله است به ترتیب زیر:

اَللّهُ اَکْبَرُ چهار مرتبه (یعنى خداوند بزرگتر از آن است که به وصف آید).

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ دو مرتبه (یعنى گواهى مى دهم غیر از خداوند یکتا معبود دیگرى نیست).

اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ دو مرتبه (یعنى گواهى مى دهم که محمّد فرستاده خداست).

حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ دو مرتبه (یعنى بشتاب به سوى نماز).

حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ دو مرتبه (یعنى بشتاب به سوى رستگارى).

حَىَّ عَلى خَیْرِ الْعَمَلِ دو مرتبه (یعنى بشتاب به سوى بهترین کارها که نماز است).

اَللّهُ اَکْبَرُ دو مرتبه (یعنى خداوند بزرگتر از آن است که به وصف آید).

لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ دو مرتبه (یعنى هیچ معبودى جز خداوند یکتا نیست).

و اقامه 17 جمله است به این ترتیب که همه چیزش مانند اذان است جز این که در اوّل آن فقط دو مرتبه «اَللّهُ اَکْبَرُ» مى گویند و در آخر آن یک مرتبه «لا اِلهَ إِلاّ اللّهُ» ولى بعد از گفتن «حَىَّ عَلَى خَیْرِ الْعَمَلِ»، دو مرتبه «قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ» ( یعنى نماز برپا شد) اضافه مى شود.

مسأله 843ـ «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ» (یعنى گواهى مى دهم که على ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست.

 

مواردى که اذان گفتن ساقط مى شود

مسأله 844ـ در پنج مورد اذان ساقط مى شود و بنابر احتیاط واجب باید آن را ترک کرد: اذان نماز عصر روز جمعه هنگامى که با نماز جمعه همراه خوانده شود. نماز عصر روز عرفه که روز نهم ذى الحجّه است هنگامى که همراه ظهر خوانده شود.

 

[163]

نماز عشاى شب عید قربان براى کسى که در مشعرالحرام است و آن را با مغرب همراه مى خواند. نماز عصر و عشاى زن مستحاضه که باید آن رابلافاصله بعد از نماز ظهر یا مغرب بخواند. نماز عصر و عشاى کسى که نمى تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند.

بطور کلّى هر نمازى که با نماز قبل همراه خوانده شود اذان آن ساقط مى شود و فاصله شدن نافله و تعقیب کافى نیست، ولى اگر نمازها را جدا از هم هر یک را در وقت فضیلت خود به جا آورند اذان و اقامه هر دو مستحبّ است.

مسأله 845ـ در نماز جماعت اگر یک نفر اذان و اقامه بگوید براى همه کافى است و بقیّه بنابر احتیاط واجب باید اذان و اقامه را ترک کنند.

مسأله 846ـ هرگاه براى خواندن نماز جماعت به مسجد رود و ببیند نماز جماعت تمام شده، ولى صفها هنوز به هم نخورده است احتیاط آن است که براى نماز خود اذان و اقامه نگوید، به شرط این که براى جماعت اوّل اذان و اقامه گفته شده باشد.

مسأله 847ـ در جایى که عدّه اى مشغول نماز جماعتند یا نماز آنان تازه تمام شده و صفها به هم نخورده است اگر کسى بخواهد فرادى یا با جماعت دیگرى که برپا مى شود نماز بخواند اذان و اقامه از او ساقط است به شرط این که براى آن نماز اذان و اقامه گفته باشند و نماز جماعت صحیح باشد و هر دو نماز در یک مکان و هر دو ادا و مربوط به یک وقت و در مسجد باشد.

مسأله 848ـ کسى که اذان دیگرى را مى شنود مستحبّ است هر جمله را که مى شنود بازگو کند، بازگو کردن اقامه نیز به امید ثواب مستحبّ است (و آن را حکایت اذان و اقامه گویند).

مسأله 849ـ اگر مرد اذان زن را بشنود اذان از او ساقط نمى شود، ولى اگر زن اذان مرد را بشنود اذان از او ساقط مى شود.

مسأله 850ـ در جماعتى که مردان و زنان شرکت دارند اذان و اقامه نماز جماعت را باید مرد بگوید، ولى در جماعت زنان اذان و اقامه زنان کافى است.

 

[164]

مسأله 851ـ هرگاه کلمات اذان و اقامه را بدون ترتیب بگوید، مثلاً «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدَاً رَسُولُ اللّهِ» را قبل از «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ» بگوید، باید برگردد و ترتیب را رعایت کند.

مسأله 852ـ میان اذان و اقامه باید زیاد فاصله ندهد و اگر فاصله بقدرى باشد که اقامه مربوط به آن اذان حساب نشود دوباره بگوید و همچنین میان اذان و اقامه با نماز نباید زیاد فاصله شود و اِلاّ اذان و اقامه را اعاده نماید.

مسأله 853ـ اذان و اقامه باید به عربى صحیح گفته شود، بنابراین اگر غلط بگوید، یا ترجمه آنها را به فارسى یا زبان دیگر بگوید صحیح نیست.

مسأله 854ـ اذان و اقامه را قبل از داخل شدن وقت نماز نمى توان گفت و اگر بگوید باطل است.

مسأله 855ـ هرگاه پیش از گفتن اقامه شک کند که اذان را گفته یا نه، اذان را بگوید، ولى اگر مشغول اقامه شود و شک کند، اعتنا به شک نکند، ولى اگر در جمله هاى اذان و اقامه شک کند احتیاط آن است که برگردد و به جا آورد.

مسأله 856ـ مستحبّ است در موقع اذان گفتن رو به قبله بایستد و باوضو باشد و صدا را بلند کند وبکشد و بین جمله هاى آن کمى فاصله دهد و درمیان آن حرف نزند.

مسأله 857ـ شایسته است که بدن در موقع گفتن اقامه آرام باشد و اقامه را از اذان آهسته تر بگوید و فاصله جمله ها را کمتر کند و میان اذان و اقامه یک گام بردارد، یا کمى بنشیند، یا سجده کند، یا دعا نماید، یا دو رکعت نماز به جا آورد.

مسأله 858ـ بهتر است کسى راکه براى اذان معیّن مى کنند، عادل و وقت شناس و صدایش مناسب و بلند باشد و اذان را در جاى بلند بگوید و در صورتى که از بلندگوها استفاده شود مانعى ندارد گوینده اذان در محل پایین قرار گیرد.

مسأله 859ـ شنیدن اذان از رادیو و مانند آن براى نماز کافى نیست، بلکه خود نمازگزاران به شرحى که در بالا گفته شد باید اذان بگویند.

مسأله 860ـ اذان گفتن به صورت غنا یعنى آهنگى که مناسب مجالس لهو و لعب


منبع:رساله توضیح المسائل


is

page
Nov 14, 2010 - سلام به تو ای مهربانترین مهربانان سلام به تو ای بهتر از خوبان. با شنیدن صدای اذان احساس می کنم ندای روز قیامت را بخاطر می آورم وظاهر وباطن خود را ...
انشا درباره صدای اذان - بلاگ ریدر
blogreader.ir/search/انشا+درباره+صدای+اذانTranslate this page
1 - بحث گروهی پس از مشخص کردن موضوع انشا در کلاس انجام می شود و باعث می شود تا دانش آموزان در نتیجه بحث اطلاعات بیشتری در مورد موضوع پیدا کنند و درباره ...
انشا درمورد اذان برای کلاس نهم - بلاگ ریدر
blogreader.ir/search/انشا+درمورد+اذان+برای+کلاس+نهمTranslate this page
1 - بحث گروهی پس از مشخص کردن موضوع انشا در کلاس انجام می شود و باعث می شود تا دانش آموزان در نتیجه بحث اطلاعات بیشتری در مورد موضوع پیدا کنند و درباره ...
باشنیدن صدای اذان احساس می کنم که - رایحه ی شورا - Blogfa
rayeheyeshora.blogfa.com/post/8Translate this page
انشای اول منطقه در سال ۱۳۸۹ در مسابقه انشای نماز. نویسنده : حمیده طغیانی. صدای ملکوتی اذان موذن ازگلدسته های فیروزه ای مسجد محله پر کشیده وآرام آرام بر جان عاشق دیدارم ...
با شنیدن صدای اذان احساس می کنم کسی دعوتنامه مهمانی ...
www.bitlanders.com/blogs/141886/141886Translate this page
با شنیدن صدای اذان احساس می کنم کسی دعوتنامه مهمانی باشکوهی را با صدای بلند برایم می خواند. Posted on 17 March 2014 at 04:46. آری درست می ... About the author ...
نمونه سوالات پایه ی هفتم بهبهان - انشا در مورد اذان
nemoneh-soal7.blogfa.com/tag/انشا-در-مورد-اذانTranslate this page
نمونه سوالات پایه ی هفتم بهبهان - انشا در مورد اذان - حل سوال تقو یت هوش است - نمونه سوالات پایه ی هفتم بهبهان.
انشای برگزیده دانش آموزی در قم سیمای آسمانی و آرزوهای قنوت
www.magiran.com/npview.asp?ID=1672849Translate this page
Aug 9, 2008 - نسخه چاپی مجلات مورد علاقه خود را با 15 درصد تخفیف مشترک شوید. ... انشای برگزیده دانش آموزی در قم سیمای آسمانی و آرزوهای قنوت ... وقتی صدای اذان را می شنوم، به یاد لحظه ای می افتم که جبرائیل در بیت المعمور اذان را خواند و تمام ...
زنگــ انشا - پیش از آخرین اذان...
zangensha.ir/post-254.aspxTranslate this page
زنگــ انشا - پیش از آخرین اذان... - قلمت را بردار،بنویس از همه ی خوبیها؛زندگی،عشق،امید - زنگــ انشا.
وقتی دم غروب صدای اذان رو میشنوی چه حسی بهت دست میده ؟؟؟!!
www.forum.98ia.com › عمومی › بحث و گفتگوTranslate this page
10 posts - ‎8 authors
سوال کاملا مشخصه .... من این لحظه رو خیلی دوست دارم ... و هر وقت دعای از ته دل کردم جوابش رو گرفتم ... حالا شما بگید با شنیدن صدای اذان دم دمای غروب چه حسی تو وجودتون ...
انشا درباره صدای اذان - بلاگ ریدر
magifa.com/detail/1821304/article/2Translate this page
1 day ago - انشادرمورد اذان - ﻫﻤﻮﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺑﺎﻡ ﺧﺎﻧﻪ‌ﺍﻡ ﺍﺫﺍﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺗﻘﺪﻳﺲ ﻭﺗﻤﺠﻴﺪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﭘﺲ ﺧﻮﺷﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ... انشا در مورد مادربزرگ به همراه مقدمه نتیجه - آیتا بلاگ. مادربزرگ تا .

نظرات 1 + ارسال نظر
رررررررررررر سه‌شنبه 14 مهر 1394 ساعت 21:48

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد