پربازدید
پربازدید

پربازدید

هر انسان چند برابر وزن خود زباله تولید میکند؟


کانال سایت شرطبندی بت فیدو betfido

https://s28.picofile.com/file/8464158942/betfidp.jpg


هر تن زباله، 400 هزار تومان

تهرانی ها هر سال 5 برابر وزن خود زباله تولید می کنند

تهرانی ها هر سال 5 برابر وزن خود زباله تولید می کنند

هرسال، 16 میلیون تن زباله در ایران و روزی 50 هزار تن زباله در پایتخت ایران تولید می شود که تنها 8 درصد آن در گردونه بازیافت قرار می گیرد. زباله هایی که گفته می شود با دفن کردن آن ها هر روز یک میلیارد تومان ثروت تهرانی ها هم زیر خاک می رود.

به گزارش پایش پرس هرسال، 16 میلیون تن زباله در ایران و روزی 50 هزار تن زباله در پایتخت ایران تولید می شود که تنها 8 درصد آن در گردونه بازیافت قرار می گیرد. زباله هایی که گفته می شود با دفن کردن آن ها هر روز یک میلیارد تومان ثروت تهرانی ها هم زیر خاک می رود. 

 

همین طور هم سالی 60 میلیون تن نخاله ساختمانی ناشی از فعالیت‌های عمرانی در کشور تولید می‌شود. البته همزمان ایرانی ها سالیانه، 50 هزار تن گاز گلخانه ای، 10 میلیون متر مربع شیرابه از تولیدات زباله های خود به وجود می آورند که برای از بین بردن هکتارها زمین و جنگل و بارش باران های اسیدی کفایت می کند.

این در حالی است که با دفن این زباله ها روزی، بیش از یک میلیارد تومان ثروت تهرانی هم دفن می شود. چرا که امروز در جهان زباله ها بازیافت می شوند. به این ترتیب به چرخه اقتصادی بر می گردند و تولید ناخالص ملی را زیاد می کنند.

البته علیرضا جهانبگلو، معاون امور مناطق سازمان پسماند شهرداری تهران می گوید: «در هر شبانه روز به طور متوسط 2هزار و 500 تن زباله خشک در تهران جمع آوری می شود که قابل بازیافت است و این میزان پسماند به شدت ارزشمند تلقی می شود، زیرا هر تن آن در حال حاضر به مبلغ 400 هزار تومان توسط پیمانکاران بازیافت پسماند فروخته می شود.» به گفته او، منطقی است که به جای هزینه 480 میلیاردی برای سازمان پسماند، درآمد بازیافت علمی و بهداشتی به این سازمان برسد تا از این طریق هزینه خدمات شهری نیز جبران شود.

*استاندارد های تولید و بازیافت زباله در دنیا

روزانه بیش از 5.3 میلیون تن زباله در جهان تولید می شود و ایرانی ها با میانگین سرانه 700گرم ،40 هزار تن زباله در روز تولید می کنند که در اصل دو برابر استاندارد جهانی است. سرانه تولید پسماند در شبانه‌روز در استان تهران به ازای هر نفر ۷۵۰ تا ۸۰۰ گرم است که این میزان در کشورهای اروپایی ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم است. در واقع هر شهروند تهرانی در هر سال تقریبا 5 برابر وزن خود زباله تولید می کند.

این در حالی است که آلمانی ها روزانه 90 هزار تن تولید زباله دارند که شاید در نگاه اول فاجعه به نظر می رسد. اما در کشورهای توسعه یافته ای همچون آلمان 80 درصد از زباله ها بازیافت می شود. یعنی ده برابر میزان زباله های بازیافت شده ایران. به همین دلیل هم آنها خود را قهرمان محیط زیست جهان می دانند.  

سوئیس به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای مدافع بازیافت زباله، در سال 2008 توانست 50 درصد زباله های تولیدی مردمانش را بازیافت کند. این در شرایطی است که در این کشور بیش از 5 میلیون تن زباله شهری تولید شد که در حدود نیمی از این زباله ها را بازیافت و نیم دیگر آن را در کوره های مخصوص زباله سوزانده شد.

در کشور ژاپن از زباله های خام خانگی برای تولید برق استفاده می شود. البته زباله های دیگر نیز بازیافت در چرخه بازیافت قرار می گیرند.

آمریکا هم تلاش می کند تا میزان بازیافت زباله های خود را افزایش دهد. اما در حال حاضر 42 درصد زباله های کاغذی ، 40 درصد بطری های پلاستیکی  نوشابه های غیر الکلی ،55 درصد قوطی های آلومینیومی نوشیدنی ها و 57 درصد بسته بندی های استیل بازیافت می شوند.

 *هزینه روزانه جمع‌آوری زباله‌ها در تهران

شهرداری تهران روزانه یک میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان برای جمع‌آوری و دفن زباله و پسماند هزینه می‌کند. به عبارتی این میزان در کنار یک میلیارد تومان ثروتی که در دفن زباله زیر خاک می رود، می شود تقریبا روزی بیش از 2 میلیارد تومان در سیستم زباله سازی پایتخت نشین ها از بین می رود. در برخی محلات تهران روزانه 4 تا 5 نوبت زباله جمع‌آوری می‌شود. حدود 2 میلیون خانوار در تهران ساکن هستند که اگر هر خانوار روزانه 1 کیلو زباله کمتر تولید کند، زباله‌ها 30 درصد کمتر می‌شود. در حالی که روزهای پایانی سال تهرانی ها حتی تولید زباله های خود را به روزی یک کیلو گرم افزایش می دهند.

 

سال

متوسط تولید زباله تهرانی ها در روز

87

6 هزار و 863 تن

89

7 هزار و 280 تن

90

7 هزار و 445 تن

91

7 هزار و 445 تن

92

8 هزار و 136 تن

  منبع:http://www.payeshpress.ir/News/650.html

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد